Alla inlägg under december 2009

Av Linnea - 23 december 2009 16:09

Vill vara någon annan. Vill, vill vara någon annan.

För det funkar inte längre. Det går inte över. Det blir inte bra. Min hud är trött av pessimism, färg och sömnsvårighet och venerna slitna av stress som går runt. Men mest av allt hatar jag att jag låter allt det här förstöra mig, göra mig till en person jag bara inte kan tycka om. Med sekundvisare som lossnar som insektsvingar, ett trasigt kraftverk som går på tomgång går jag sönder i små cirklar och jag bygger luftslott av damm. Allt har sagts förut och ska sägas igen.


Det blir inte bra. Jag är ledsen. Trots att jag försöker och trots att jag låter bli. Trots alla undanflykter som blivit rutiner, som blivit permanenta, som vuxit fast. Ser ut på regniga december och tänker på allt jag önskar att jag kunde sluta tänka på. På allting jag skulle vilja prata om men inte kan säga till någon. Och det är min hemlighet: att jag är för stolt för att släppa någon nära, för svag för att ta mig igenom.


Ångesten är som tusen armar. De sträcker sig efter mig. De håller fast mig. De kramar mig. De stryper mig.


Och nu är det jul och alla ska vara glada.

Av Linnea - 23 december 2009 16:00

Utför mina vanliga tvångsmässiga situps, kryper ihop på golvet i fosterställning och gråter när jag kommit förbi första halvlek. Sedan fortsätter jag. Jag vill inte längre. Jag  v i l l  inte hålla på med det här längre. Ändå kan jag inte hjälpa att leta efter små trygghetsbekräftelser i skuggorna i spegeln, i konturerna av mina underarmar i motljus och lungorna vidgas i takt med att paniken stiger i strupen.


Fortfarande. Trots att jag är äldre nu, trots att det borde ha vuxit bort. Trots att bara en procent av befolkningen drabbas och trots att det är sånt som går över med tiden. "För alla andra, men inte för dig" tydligen och jag hör anklagelserna i din röst. Min hud skalas av och jag står utan försvar.


Allt är skrapsår och dålig balans. Och mitt i allt det där föds ångesten. Den ambivalenta, passiva frågeställningen i form av en mening som aldrig tar slut, som sträcker sig år tillbaka i tiden. Dagen tar slut, mörkret väller in och täpper till - ja vadå? Jag har ingen aning längre. Men vi sitter tillsammans. Ni och jag. Vi och hon. Den andra delen av mig som börjar ta över och jag känner ditt lår mot mitt i ljudnivån som trappas upp. Tjocka väggar som ramar in, som håller fast och jag känner hur allt växer. Hur allt växer och exploderar. Men genom sorlet, tumulten, paniken och blöta ytterkläder kommer din röst för nära mitt öra, allt sublimeras och dör ut. När du viskar att du älskar mig vibrerar varje mikrocell.


Det är som första gången varje gång, det gör mig alltid lika förvånad. Antagligen kommer jag aldrig att vänja mig. Och jag vill inte heller. Känner ditt hjärta genom t-shirttyg; en skoningslös marschtakt och utan att du vet det utkämpar du mitt krig, din puls slår hål på tiden. Allt du säger allt du gör blir små steg i min riktning och med sömnlösa ögon fyller jag i linjerna längs din rygg.


Du förstår inte. Hur mycket. Jag. Behöver.

Dig

Ovido - Quiz & Flashcards